Úkolem karburátoru je rozprašovat palivo a vytvářet tak hořlavou směs paliva a vzduchu, která se přivádí do spalovací komory, popřípadě komor spalovacího motoru.
Plovákový karburátor se škrticí klapkou je umístěn mezi sacím traktem a motorem.
Jakmile motor nastartuje, nasává čerstvý vzduch přes vzduchový filtr a přefiltrovaný vzduch pak proudí přes karburátor.
Centrálně zúžená, takzvaná Venturiho trubice zajišťuje rychlejší průtok vzduchu a tím i pokles jeho tlaku.
Výsledný podtlak vhání palivo do potrubí přes trysku a rovnoměrně ho mísí s proudem vzduchu.
Výsledkem je zápalná směs paliva a vzduchu, kterou lze spalovat ve spalovací komoře malého motoru.
Díly plovákových karburátorů a jejich funkce:
1)
Hlavní tryska reguluje množství dodávaného paliva při plném výkonu.
2)
Směšovací trubice je místo, kde je palivo předem atomizováno se vzduchem, což zajišťuje lepší tvorbu směsi.
3)
Volnoběžná tryska reguluje množství dodávaného paliva pro volnoběžné otáčky.
4) Primer je ruční pumpička, která usnadňuje studený start vstřikováním paliva do sacího kanálu.
5)
Plovákový jehlový ventil reguluje množství paliva v plovákové komoře.
6)
Nastavovací šroub reguluje bohatost směsi.
7)
Seřizovací šroub volnoběhu reguluje volnoběžné otáčky.
Pokud zahradní technika nebyla delší dobu používána nebo byla nesprávně uskladněna, malé motory nemusí na začátku nové sezóny fungovat správně.
Nejčastější příznaky jsou:
Motor nenastartuje.
Motor při volnoběžných nebo nízkých otáčkách zhasíná.
Motor správně neakceleruje.
Motor při akceleraci zhasíná.
Motor nedosahuje maximálních otáček.
Motor překračuje maximální otáčky.
Motor má silné kolísání otáček.
Rady pro údržbu:
Často se jako příčina nesprávného chodu motoru jeví porucha karburátoru.
Před vlastní kontrolou karburátoru je však třeba vyloučit jiné příčiny.
Doporučujeme proto předem zkontrolovat následující součásti motoru:
Zkontrolujte znečištění vzduchového a palivového filtru a v případě potřeby je vyčistěte nebo vyměňte.
Zkontrolujte správnou funkci zapalovacích svíček a v případě potřeby je vyměňte.
Zkontrolujte všechna těsnění a v případě potřeby je vyměňte.
Vyčistěte nebo vyměňte palivové potrubí mezi karburátorem a nádrží.
Zkontrolujte kompresi motoru a v případě potřeby vyměňte písty, pístní kroužky nebo válce.
Zkontrolujte kvalitu paliva (vyměňte staré, zazimované palivo za nové).
Základní servisní kroky, jak můžete sami provést kontrolu stavu nejdůležitějších součástí plovákových karburátorů pro malé motory.
1)
Demontujte plovák a jehlový ventil.
2)
Demontujte hlavní trysku a směšovací trubici.
3)
Zkontrolujte těsnící funkci plováku.
4)
Zkontrolujte, zda není jehlový ventil plováku znečištěný a opotřebovaný.
5)
Zkontrolujte průtok a stav znečištění přívodu paliva.
6)
Zkontrolujte stav znečištění směšovací trubice a hlavní trysky.
Všechny uvedené díly musí být čisté a plně průchozí!
Palivo nesmí přes karburátor prosakovat, pokud se tak stane, znovu zkontrolovat těsnění a jehlový ventil.