Je-li v označení SAE písmeno W (anglicky Winter), označují číslice před písmenem W tekutost oleje v zimě.
Čím je číslo nižší, tím je olej v zimě tekutější.
Čím vyšší je číslo za písmenem W, nebo je-li číslo samo bez W, označuje odolnost při vysokých teplotách.
SAE 30 je motorový olej určený k mazání čtyřtaktních vysokootáčkových benzínových i naftových motorů, které se používají u malé zahradní techniky, jako jsou zahradní sekačky nebo zahradní traktory. Jedná se o jednostupňý olej nejvyšší výkonnosti.
SAE 10W-30 je celoroční olej, který je možné použít jak pro sněhové frézy, tak pro zahradní sekačky a traktory
SAE 15W-50 některé speciální zahradní traktory s motory Briggs & Stratton Vanguard používají speciální motorový olej SAE 15W-50. Je to celoroční olej, který se při studených startech chová jako motorový olej SAE 15W a v létě jako motorový olej SAE 50.
Například motory Honda, které jsou díky složitější konstrukci náročnější, potřebují SAE 10W-30 API SG nebo SH i další.
Minerální oleje:
Standardně se motorové oleje vyrábějí z minerálních olejů. Tyto oleje jsou ale díky stoupajícím požadavkům, jako jsou prodloužené intervaly výměny oleje, vysoké výkon
motorů a požadavky na lehkoběžné vlastnosti, ve svém použití omezeny. Typické viskozity: 10W-40, 15W-40, 20W-50.
Hydrokrakové oleje:
Jsou to minerální základové oleje, které se v rafinerii nákladným způsobem ještě dále upravují. Dlouhé řetězce molekul se štěpí a navazují se na ně atomy vodíku. Tím získávají vlastnosti syntetických mazacích olejů. Typické viskozity jsou: 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Polosyntetické oleje:
Jsou to minerální oleje s obsahem syntetických komponentů. Mají zlepšené vlastnosti při studených startech motoru, udržují čistotu vnitřku motoru a zaručují výbornou ochranu před opotřebením. Typické viskozity jsou: 5W-40, 10W-40.
Plně syntetické oleje:
Syntetické základní oleje tvoří základ pro motorové oleje se zřetelně zlepšenými vlastnostmi.
Plně syntetické motorové oleje jsou použitelné v benzínových i dieselových motorech a nabízejí optimální ochranu proti opotřebení, velmi dobrý rozvod oleje při studených startech, lehkoběžné vlastnosti a výtečnou čistotu motoru.
Splňují nejvyšší standarty kvality předepsané API,ACEA a firemními normami jednotlivých výrobců vozidel.
Obzvláště doporučené jsou pro dlouhé intervaly výměny oleje. Typické jsou: 0W-30, 0W-40, 5W-40.
Lehkoběžné oleje:
Mají příznivou tekutost při nízkých teplotách, vyznačují se nízkou čerpací prací a vysokou tepelnou zatížitelností. Mají proto pozitivní vliv na spotřebu pohonných hmot. Typické viskosity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40.
Celoroční oleje:
Vícestupňové (vícerozsahové) motorové oleje se mohou v našem mírném klimatu celoročně používat.
Tyto oleje nejsou v zimním období příliš husté a v letním období při vysokých teplotách motoru příliš řídké.
Typické viskozity: 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40, 10W-40, 15W-40, 20W-50
Výměna motorového oleje u zahradní sekačky nebo zahradního traktoru:
Intervaly výměny oleje u malé zahradní techniky v zásadě závisí na příslušném modelu a doporučených intervalech udávaných výrobcem. Při běžném používání stačí měnit olej 1x do roka.
Pokud používáte zahradní sekačku nebo zahradní traktor profesionálně, používejte doporučení výrobce.
Při samotné výměně motorového oleje musí být olej zahřátý na provozní teplotu, aby se při jeho vypouštění odstranily i plovoucí částice nečistot.
Při každé výměně motorového oleje vyměňte také příslušný olejový filtr.
Na některých sekačkách už vypouštěcí šrouby oleje nejsou a proto se znehodnocený olej musí odsát přípravkem na výměnu oleje.
Dříve se k vypuštění oleje používaly vypouštěcí šrouby.
Byly a u některých sekaček stále jsou umístěny na spodní straně klikové skříně. Postupně ale docházelo k zásadnímu problému.
Vývoj sekaček dospěl k optimalizaci tvaru pracovního prostoru (vnitřní strana šasi), aby bylo zajištěno co nejkvalitnější sečení, ale zejména zpracování trávy, to je sběr a mulčování
Velmi tu záleží na tvaru a hladkosti povrchu prostoru. Každý výčnělek, přepážka nebo prolis ovlivňuje proudění vzduchu, a tedy i vlastní funkci stroje.
Proto mnoho výrobců sekaček přistoupilo k zakrytování středové části pracovního prostoru pod motorem.
Tím jsou vypouštěcí šrouby nepřístupné, respektive je při vypouštění třeba demontovat šasi a kvůli tomu nože, případně i další součásti.
Tento vývoj měl za důsledek, že někteří výrobci, konkrétně například Briggs & Stratton od vypouštěcích šroubů ustoupili.
Na svých stránkách však výrobce ještě radí s výměnou klasickým způsobem, tedy pomocí spodního vypouštěcího šroubu.
Zůstaly dvě možnosti:
Vylít olej napouštěcím hrdlem lze, ale při hmotnosti sekačky je to extrémně nekomfortní.
Pozor, sekačku nikdy nesmíte překlápět na stranu, kde je svíčka a vzduchový filtr. Jinak se olej dostane do válce, můžete si zničit filtr a někdy dokonce celý motor.
Tak to nařizuje například i návod motorů Honda, kde se mění olej naklopením sekačky na bok, tedy horním otvorem. V návodu se pak přímo píše, že v motoru vždy zůstane troška starého oleje a doplní se novým.
Je to tím, že motory Honda mají trochu jinou konstrukci, tam je nalévací otvor hodně nízko, takže sekačku lze překlopit.
Ale u motorů Briggs & Stratton to nelze, tam je nalévací otvor vysoko a než by po překlopení vytekl otvorem, rozlije se napřed tam, kam nemá
Proto vzkazuje, že za ideální považuje odsátí oleje. K tomu účelu prodejci zahradní techniky prodávají odsávačky, koupíte je i v každém hobbymarketu a stojí kolem 200 korun.
Nečistoty by neměly být problémem.
S nečistotami v oleji po odsávání by neměl nastat problém, pokud se dodrží technologický postup. Olej se vypouští vždy zahřátý (má pak nižší viskozitu, je řidší).
Během motoru při zahřívání se nečistoty dostatečně zvíří.
Výhodou je naopak rychlost a jednoduchost, výměna je hotová během desítek vteřin. Vše je dobře přístupné a jednoduché. Při vypouštění spodem byl potřeba stojan na sekačku, alespoň dva lidé na manipulaci a nádoba.
Četnost výměny předepisuje vždy výrobce motoru, a bude tedy lišit. Většinou jde o prvních 5 hodin (záběh) a pak vždy 50 hodin nebo rok provozu.
Pravidelná výměna je důležitá. Je třeba si uvědomit, že motor nemá olejový filtr, a nečistoty se tak nikde nezachytí. Filtr má až střední třída traktorů.
Je pravda, že řada uživatelů toto nedodržuje. Samozřejmě nedojde k okamžitému zadření motoru, pokud alespoň kontrolují hladinu a olej dolévají, ale dochází k rapidnímu snižování životnosti motoru.
Při výběru oleje se vyplatí dodržovat specifikaci výrobce.
Běžné motory sekaček, které se používají pouze při relativně vysokých teplotách (nikoli v mrazu), nepotřebují nijak extrémně kvalitní oleje.
Navíc jde o vzduchem chlazené motory, které zpravidla pracují při vyšších teplotách než motory chlazené vodou.
Postačí běžný a levný letní minerální motorový olej SAE 30 API SG.
Vyšší teplotní rozsah logicky není třeba. Není třeba ani vyšší kvalita, aditiva mají odůvodnění například v lepším rozpouštění karbonů, což tady vzhledem k poměrně časté výměně není nutné (srovnejme s výměnou v automobilu po 15, 20 nebo i 30 tisících kilometrech)