Pro správný chod nového karburátoru a zabránění jeho poruchy je zapotřebí dodržet následující požadavky:
1) Nový karburátor vždy zprovozňujeme s nově namíchanou směsí benzínu s oleje.
Pokud je směs starší více jak 3 týdny, tak je částečně znehodnocena!
Dochází k poškození membrán a zalepení trysek karburátoru.
2) Při výměně karburátoru je vhodná výměna palivového filtru!
Palivový filtr se časem znehodnocuje a tím se snižuje jeho průchodnost palivové směsi.
3) Kontrola palivového systému.
Týká se i hadiček uvnitř nádrže, které nejdou vidět.
4) Kontrola odvzdušnění nádrže.
Může být ucpáno, či zaneseno.
5) Kontrola gufer pomocí tlakové zkoušky válce.
Pokud jsou gufera netěsná, tak karburátor bude mít nepravidelný chod a nepůjde seřídit.
6) Kontrola těsnění válce a těsnění karburátoru.
Pokud je těsnění poškozené, tak karburátor ztrácí svou funkci.
Těsnění může být papírové nebo silikonové, toto těsnění stárnutím ztrácí svou funkci a tedy i účinnost, což může mít vliv na funkci karburátoru.
7) Kontrola sací příruby nebo sací kostky karburátoru, záleží na typu pily.
Je potřeba detailně prozkoumat, zda uvedené díly nejsou poškozeny.
Na kostce karburátoru může být malá prasklinka.
Sací příruby jsou gumové, jsou náchylné k poškození, které nejsou na první pohled vidět a tak se musí se zkontrolovat v ohybu.
Další variantou je nedostatečné připevnění sacích přírub.
Sací kostky jsou dotaženy šrouby, gumové mají objímku.
Pokud sací kostka a sací příruba perfektně netěsní, tak karburátor ztrácí výkon.
Typické poruchy motoru, které mohou souviset s karburátorem.
Motor nenastartuje.
Motor při volnoběžných nebo nízkých otáčkách zhasíná.
Motor správně neakceleruje.
Motor při akceleraci zhasíná.
Odstředivá spojka spíná i při volnoběhu.
Motor nedosahuje maximálních otáček.
Motor překračuje maximální otáčky.
Díly membránových karburátorů a jejich funkce:
Sací membrána: Tato membrána je uváděna do pohybu rozdíly tlaků v klikové skříni způsobenými pohybem pístu motoru a funguje jako čerpadlo paliva do karburátoru.
Impulzní hadice a kanál: Přenáší pulzující podtlak a přetlak v klikové skříni na sací membránu.
Škrticí klapka: Reguluje množství směsi (volnoběh, částečný výkon, plný výkon).
Nastavovací šroub volnoběhu: Reguluje přívod paliva do trysek volnoběhu a částečného výkonu.
Tryska částečného výkonu: Dodává palivo při přechodu z volnoběhu do plného výkonu.
Regulační komora: Palivová komora s přívodním jehlovým ventilem a tryskami pro dávkování paliva do motoru.
Regulační membrána: Vnější atmosférický tlak střídavě tlačí membránu do regulační komory a spouští ovládací páku, která otevírá jehlový ventil přívodu paliva.
Jehlový ventil: Vpouští palivo do regulační komory pomocí páky ovládané regulační membránou.
Nastavovací šroub hlavní trysky: Reguluje množství paliva v hlavní trysce pro ideální směšovací poměr v horním rozsahu otáček.
Klapka sytiče: Snižuje přívod vzduchu a tím obohacuje směs při studeném startu.